To Be or Not To Be

To Be or Not To Be

Att bygga ett starkt varumärke handlar om en rejäl dos trovärdighet. Det vi lovar behöver vi hålla. Vi kan kalla det för vårt varumärkeslöfte. När vi håller och t o m överlevererar jämfört med vårt löfte och kundens förväntan, så stärks varumärket. När vi bryter vårt löfte eller underlevererar, kan vi räkna med motsatsen. Vårt varumärke kan hamna i kall snålblåst. Vi får jobba hårt för att återfå kundens förtroende, köpvilja och – om vi har tur - lojalitet.

Söderhamn, vi ses!

Jag är alltid lika förväntansfull när jag får föreläsa norrut räknat från storstaden där jag bor. Luften, naturen, människorna... Snart är det dags för Söderhamn. Finns du i närheten och är företagare? Det kan finnas en ledig plats till dig.

Är det ok att droppa in?

Är det ok att droppa in?

Jag har sjungit i några körer. Tänk dig att jag skulle slinka in i konserten en minut för sent och börja sjunga min stämma lite fördröjt. Lyckat? Nej. Det funkar inte. Alla börjar och slutar sjunga på dirigentens givna taktslag. Exakt. Och det låter bra.

I lagsport finns samma exempel. Alla börjar spela på en given signal. Exakt. Om målvakten kommer in på planen en minut för sent, kan bollen redan närma sig mål.

Så vad gäller i våra jobbmöten?

Multipel kompetens

Multipel kompetens

Tänk om det finns mängder av dold kompetens som vi inte ens anar existerar... Den där sorten som uppstår när vi kombinerar nya kombinationer. Den sortens kombinationer som hittills har legat för långt utanför ramarna. Den sortens speciella kompetens som kommer att ta oss in i framtiden med nya insikter.

Det påhittade företaget ”Superpower” har många skickliga experter. När jag frågar ekonomen om ekonomi får jag exakta svar. Och när jag frågar marknadsföraren om marknadsföring får jag marknadsorienterade svar. Men det finns nya sorters frågor som kan ge nya sorters svar. Om jag lägger frågan mittemellan experterna, där ingen är expert - vad händer då?

Vissa företag har något speciellt

 Vissa företag har något speciellt

När man besöker Morakniv i Dalarna märks arbetsglädjen och stoltheten tydligt. Inte konstigt att företaget tar rejäla kliv på marknaden, både i Sverige och internationellt. Här finns en positiv syn på människor och allt vi kan åstadkomma när vi får förtroende och mandat. Morakniv är nu aktuella i media och sociala medier, bl a i en färsk artikel i Dagens Industri.

Bra produkter och tjänster är en förutsättning för att driva en långsiktig verksamhet. Som rötterna och stammen på ett träd, om vi använder en metafor. Människorna är grenarna och de grönskande löven. När de får näring kommer de att vända sig mot solen, skicka ut nya skott och ge verksamheten syre. Rötter och stam består. Grenar och löv kan skifta, men är alltid fästa vid samma stam.

Det finns ett brus

Runt varje varumärkes image finns ett brus i betraktarens tanke, fyllt med förutfattade meningar, värderingar och minnen. Vi flyter alla ständigt runt i vårt eget brus, både positivt, negativt och neutralt.

Pick My Brain

Pick My Brain

Idag blir Pick My Brain en del i min palett av erbjudanden. Jag ser fram emot att prata med nyfikna människor både på nära håll och i andra delar av världen.

Stolt kunskap och passionerad kreativitet

KMH sept 2018.jpg

Under veckan föreläste jag på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, ett av Sveriges alla viktiga lärosäten. Skolan flyttade in i en ny magnifik byggnad för bara något år sedan.

Vi pratade om personliga varumärken och rollen som varumärkesambassadör för skolan. Tänk dig vilken kraft det blir när varje student, lärare, forskare, förvaltningskollega och ledare representerar Kungliga Musikhögskolan med all den stolthet och passion som både den fantastiska skolan och varje människa är värd.

Människor är magiska budskapsbärare. De kan sprida vibbar som får musiken från skolan att färdas världen runt, in i varje trendig hörlur och ut ur varje dammig transistorradio.

Det är en glädje att få jobba med både kunskap och kreativitet.