To Be or Not To Be

Att bygga ett starkt varumärke handlar om en rejäl dos trovärdighet. Det vi lovar behöver vi hålla. Vi kan kalla det för vårt varumärkeslöfte. När vi håller och t o m överlevererar jämfört med vårt löfte och kundens förväntan, så stärks varumärket. När vi bryter vårt löfte eller underlevererar, kan vi räkna med motsatsen. Vårt varumärke kan hamna i kall snålblåst. Vi får jobba hårt för att återfå kundens förtroende, köpvilja och – om vi har tur - lojalitet.

Det går att skapa en schysst image med en rejäl dos marknadsföringspengar och smarta drag. När stjärnorna står rätt kan det leda till snabb uppmärksamhet och fina försäljningsvolymer. Trevligt, visst! Men trevligheten blir kortsiktig om vi inte ser till att allt hänger ihop. Att vi bygger vårt varumärke inifrån och ut. Att medarbetare, produkter, butiker, tjänster och samarbetspartners vet, gillar och representerar det vi står för. Och att alla delar samspelar för att leverera det vi lovar.

If you say you’re Smooth, then be Smooth…

Har du ett favoritvarumärke, som alltid ger dig minst det du förväntar dig? För mig är det ofta kopplat till människor, deras engagemang och intresse för varje kund.

Min favorit för dagen är Blodcentralen Stockholm.