Vissa företag har något speciellt

Vissa företag har något speciellt

När man besöker Morakniv i Dalarna märks arbetsglädjen och stoltheten tydligt. Inte konstigt att företaget tar rejäla kliv på marknaden, både i Sverige och internationellt. Här finns en positiv syn på människor och allt vi kan åstadkomma när vi får förtroende och mandat. Morakniv är nu aktuella i media och sociala medier, bl a i en färsk artikel i Dagens Industri.

Bra produkter och tjänster är en förutsättning för att driva en långsiktig verksamhet. Som rötterna och stammen på ett träd, om vi använder en metafor. Människorna är grenarna och de grönskande löven. När de får näring kommer de att vända sig mot solen, skicka ut nya skott och ge verksamheten syre. Rötter och stam består. Grenar och löv kan skifta, men är alltid fästa vid samma stam.

Jag har haft glädjen att föreläsa för ledare i företaget, med uppgift att inspirera och ge nya insikter om varumärken och ambassadörskap. Inspirationen var ömsesidig. Jag åkte hemåt med ny energi och många nya tankar.

Satsa på människorna. Skapa förutsättningar för goda ambassadörer. Ni kommer att skörda både arbetslädje och lönsamhet.

Läs gärna artikeln i Sälj!, som beskriver den spännande resan för Bashar Mustafa. Hans resa har gått från en kandidatexamen i fysik på universitetet i Bagdad till flykting till säljchef på Morakniv.