Vissa företag har något speciellt

När man besöker Morakniv i Dalarna märks arbetsglädjen och stoltheten tydligt. Inte konstigt att företaget tar rejäla kliv på marknaden, både i Sverige och internationellt. Här finns en positiv syn på människor och allt vi kan åstadkomma när vi får förtroende och mandat. Morakniv är nu aktuella i media och sociala medier, bl a i en färsk artikel i Dagens Industri.

Bra produkter och tjänster är en förutsättning för att driva en långsiktig verksamhet. Som rötterna och stammen på ett träd, om vi använder en metafor. Människorna är grenarna och de grönskande löven. När de får näring kommer de att vända sig mot solen, skicka ut nya skott och ge verksamheten syre. Rötter och stam består. Grenar och löv kan skifta, men är alltid fästa vid samma stam.

Jag har haft glädjen att föreläsa för ledare i företaget, med uppgift att inspirera och ge nya insikter om varumärken och ambassadörskap. Inspirationen var ömsesidig. Jag åkte hemåt med ny energi och många nya tankar.

Satsa på människorna. Skapa förutsättningar för goda ambassadörer. Ni kommer att skörda både arbetslädje och lönsamhet.

Läs gärna artikeln i Sälj!, som beskriver den spännande resan för Bashar Mustafa. Hans resa har gått från en kandidatexamen i fysik på universitetet i Bagdad till flykting till säljchef på Morakniv.

Det finns ett brus

Runt varje varumärkes image finns ett brus i betraktarens tanke, fyllt med förutfattade meningar, värderingar och minnen. Vi flyter alla ständigt runt i vårt eget brus, både positivt, negativt och neutralt.

Pick My Brain

Pick My Brain

Idag blir Pick My Brain en del i min palett av erbjudanden. Jag ser fram emot att prata med nyfikna människor både på nära håll och i andra delar av världen.

Stolt kunskap och passionerad kreativitet

KMH sept 2018.jpg

Under veckan föreläste jag på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, ett av Sveriges alla viktiga lärosäten. Skolan flyttade in i en ny magnifik byggnad för bara något år sedan.

Vi pratade om personliga varumärken och rollen som varumärkesambassadör för skolan. Tänk dig vilken kraft det blir när varje student, lärare, forskare, förvaltningskollega och ledare representerar Kungliga Musikhögskolan med all den stolthet och passion som både den fantastiska skolan och varje människa är värd.

Människor är magiska budskapsbärare. De kan sprida vibbar som får musiken från skolan att färdas världen runt, in i varje trendig hörlur och ut ur varje dammig transistorradio.

Det är en glädje att få jobba med både kunskap och kreativitet.

Varumärkesambassadör - prioriterar du en stärkt kundupplevelse eller snabbt klirr i kassan?

Varumärkesambassadör - prioriterar du en stärkt kundupplevelse eller snabbt klirr i kassan?

Hörlurar kan tröttna snabbt när man lever ett rörligt liv. Jag passerade originalbutiken idag och tänkte passa på att ersätta ett slitet par med nya. Killen i butiken lyssnade på vad jag önskade, tittade på de slitna lurar jag hade och visade de varianter som fanns i butiken. I nästa mening föreslog han att jag skulle titta på lurar i en alternativ butik, googlade fram information om dem och berättade om anledningen till hans förslag. Lite högre pris, men betydligt längre livslängd. Jag undrade först om det fanns en hund begraven i hans förslag.

I Soffan Med Hasse

Min talarkollega Hasse Carlsson har ett nytt nyfiket soffprogram - I Soffan Med Hasse. I somras fick jag glädjen att vara med som gäst. Vi pratar om Ambassador Branding och vikten för organisationer att ta väl vara på sina människor. Dessutom pratar vi om konst och hur olika intressen och talanger kan stärka vår roll på jobbet.

Välkommen att följa med in i vårt samtal under några minuter.


Varumärke - vad handlar det om egentligen?

Ditt varumärke lever i andras tanke. Det blir uppmärksammat, gillat, valt och rekommenderat. Eller inte… Du kan inte bestämma vad andra ska tycka och tänka om varumärket. Däremot kan du påverka. Du kan salta och peppra, spä ut och reducera, lägga till ingredienser, ändra färg och nyans, påverka utseende, konsistens, doft och smak.

Välkommen till The Art of Branding!

nya tider, ny blogg

Jag heter Anna-Karin Lingham och arbetar som varumärkesexpert, föreläsare och konstnär. Min bakgrund finns i ledande roller inom företag som Axfood, Hästen Sängar och Apotek Hjärtat. Sedan 2017 driver jag mitt eget bolag Lingham Enterprise AB.

För tio år sedan publicerade jag min första bloggpost. Jag hade varit på bloggkurs och gillade den nya spännande möjligheten att förmedla tankar och kunskap till omvärlden. Under åren som gått sedan dess har jag bloggat om varumärken och livet ur olika perspektiv. Om företag. Om människor, produkter och tjänster. Goda och sämre exempel. Om en och annan resa. Konst. Ledarskap. Äventyr. Bloggen har levt under namnet Branding Inspiration.

Här hittar du mitt allra första blogginlägg, Snapshots.

Mina snapshots kring varumärkesbyggande, konsten och livet fortsätter, men byter plats. Nu hittar du dem här, på The Art of Branding.

Välkommen!

(Branding Inspiration lever kvar, men uppdateras inte. Välkommen att botanisera bland tidigare inlägg.)